نوشیدنی ها

 

 

نوشیدنی ها به طور کلی این گونه تقسیم می شوند:

1-     آب های معدنی mineral water

آب معدنی آبی است که نسبت به آب معمولی از نظر میزان مواد معدنی، نوع مواد معدنی و گاز و همچنین درجه حرارت تفاوت داشته باشد.

2-     آب میوه ها juices

آب‌میوه مایعی است که بطور طبیعی از میوه و یا سبزیجات تهیه می‌شود. آب‌میوه از فشردن میوه و سبزیجات و یا خیساندن آن بدون استفاده از حرارت و یا حلال تهیه می‌شود. مثلا آب پرتقال از عصاره پرتقال تهیه می‌شود.

3-     اسکواش ها squashes

اسکواش یک شربت غلیظ غیر الکلی در ساخت محصولات غذایی و آشامیدنی است، معمولا میوه طعم دار است و یا از آب میوه، آب و شکر و یا یک جایگزین قند ساخته شده است. همچنین ممکن است با آب گازدار ترکیب شوند.

4-     آب های گاز دار aerated water

سودا یا آب گازدار یا آب کربناته آبی است که در آن کربن دی‌اکسید، تحت فشار حل شده باشد. آب گازدار یکی از مواد اولیه برای ساخت نوشابه‌های گازدار است. سودا معمولاً با آب میوه و یا نوشیدنی الکلی مخلوط و مصرف می‌شود.

5-     عرقیات

6-      دم کردنی ها مثل چای و قهوه

7-     نوشیدنی های مخلوط شیری مثل شیر قهوه، شیر شکلات و...

 

"بررسی اهمیت رفتار گردشگران برای هتلها"

چکیده

در صنعت گردشگری نهادها و سازمان­های کسب و کاری وجود دارند که امکانات و تسهیلات مربوط به گردشگران را ارائه می­دهند. هتل یکی از امکانی است که گردشگران مختلف با دیدگاه‌ها و نیازهای متفاوت به آن مراجعه می­کنند. طبیعی است که همه افراد فقط برای خوردن غذا یا استراحت کوتاه ‌مدت به هتل نمی‌روند؛ بلکه برخی به‌دلیل برآورده شدن  نیازهای حسی و روانی هتلی را انتخاب می­کنند و شاید عده‌ای دیگر برای کسب تجربه جدید در هتلی ساکن شوند. اما مهم‌ترین چیزی که می­بایست به آن توجه کرد؛ اهمیت رفتار گردشگران از سوی کارکنان و هتل­داران و استنباط عمیق آنچه که گردشگران می‌خواهند است. نتایج بررسی­ها نشان داد طراحی چرخه­ی خدمات در هتل می­تواند ابزاری جهت تجزیه و تحلیل خدمات مهمان­نوازانه مورد نیاز گردشگران و مدیریت در ارائه خدمات به گردشگران باشد زیرا با ارزیابی آن ضعف­ها و ناکارآمدی در هتل آشکار می­شود و  هر چقدر بر روی خدمات مهمان­نوازی سرمایه­گذاری بیشتری شود پیشرفت هتل نیز در جذب و رضایت مشتری بیشتر خواهد شد. بنابراین برای درک نیاز گردشگران باید با نیازهای آنان ارتباط برقرار کرد یعنی به درخواست آنان گوش کرد، آن­ها را دید و با هم ترکیب کرد تا بهتر شناسایی شوند، از گردشگر در مورد خدمات سؤال کرد تا نیازهای پنهان او آشکار شود، با گردشگر گفت و گو کرد تا اولویت نیازهایش مشخص گردد و با او همدلی کرد تا موقعیت گردشگر را بهتر درک کرد.

واژگان کلیدی: مهمان­نوازی، نیازهای گردشگران، رفتار گردشگران، هتل، خدمات کیفی، مدیریت

ادامه نوشته

ماهیت منو و مراحل یک منوی کامل

ماهیت منو و مراحل یک منوی کامل




منو روشی جهت مساعد ساختن عمل فروش است. در گذشته منو بر سر میز ارائه نمی شد بلکه در مراسم های تشریفاتی دو سری غذا سرو می شد؛ در سری اول که بشقاب ها از قبل روی میز چیده شده بو و در سری دوم بشقاب های سری اول از جلوی مهمان جمع و بشقاب های سری دوم جلو مهمان گذاشته می شد و غذا ها از 10 تا 40 نوع بود.

اولین منوی ساخت دست بشر در اهرام مصر در سال 1922 میلادی توسط سر ویلیام کریستال کشف شد. این منو؛ منوی یک مهمانی بزرگ بود که برای تولد پسران دوقلوی یکی از فراعنه مصری اجرا گردید. اقلام غذاهای مهمانی بر روی دیوار حکاکی شده بود که برسی ها از این حاکی است که منو به دو قسمت تقسیم شده است یعنی دو نوع غذا در آن مهمانی سرو شده بود. در قسمت اول ماست موسیر، سوپ جو و ماهی دودی و در قسمت دوم غذای اصلی خوک کباب شده و پنیر بز برای مهمانان سرو شد و بعد از آن با کیک عسلی، خرمای تازه و انار از آنان پذیرایی شد.

ادامه نوشته

معرفي یک وب سايت مفید گردشگری


www.igougo.com


اين وب­سايت در سال 2005 ميلادي برنده­ي بهترين سايت اينترنتي گردشگري در ايالت متحده شده است . در اين وب­سايت مي­توان از نظرات گردشگران مطلع شد و براي سفر با آن­ها مشورت کرد . اين سايت اينترنتي امکان رزرو پرواز ، هتل ، تور ، اتومبيل و کشتي کروز را براي گردشگران مهيا مي­سازد.


شعار igougo ، اين است : "بهترين توصيه براي جايي که مي­رويد (سفر مي­کنيد) " که با فعاليتش مطابقت کامل دارد. گردشگران مي­توانند با اين سايت، از طريق Facebook يا Twitter ارتباط برقرار کنند . در ضمن ، اين سايت براي مخاطبينش جوايزي را در نظر مي­گيرد.


 نکته­اي که در رابطه با اين وب­
سايت قابل توجه است ، اعتماد گردشگران به نظريات ارائه شده توسط ديگر مسافراني است که قبلا به مقصد مورد نظر سفر کرده­اند يا به فرض از امکانات هتل پيشنهادي در اين وب­ سايت بهره­مند شده­اند

درک و انتخاب مقصد

درک و انتخاب مقصد

در بیشتر بررسی های انجام شده در مورد رفتار گردشگر، انتخاب محصول یا همان انتخاب مقصد به عنوان موضوع اصلی در تمام بخش های مطالعه در نظر گرفته می شود. این موضوعات علایق اصلی بازاریابان منطقه ای گردشگری را تشکیل می دهد. از طرفی گردشگران در انتخاب مقصد با چالش های مالی و هزینه ای دست به گریبان است که این چالش ها برای کسب و کارهای خدماتی از اهمیت خاصی برخوردار است. مطالعات مربوط به درک و انتخاب مقصد برای استفاده این گروه از خدمات دهندگان به گردشگر در نظر گرفته شده است.

ادامه نوشته

خانه داری 2

 

 

" بررسی سیاست­های طراحی اتاق هتل در جذب مشتری"

نویسنده: ندا نقدی

 

مقدمه

صنعت هتلداری مانند دیگر صنعت­ها به شاخه­های مختلفی تقسیم می­شود که هر کدام نقش خاصی را ایفا می­کنند: این شاخه­ها بدون یکدیگر به سرانجام نمی­رسند. به عنوان نمونه طراحی یک هتل امروزه به یکی از امور تخصصی تبدیل شده است : این طراحی­ها در عمده­ترین حالت خود می­توانند بسیار پیچیده باشند و اگر تمامی شرایط و ضوابط هتل در آن رعایت شود و از ایده­هایی نو با هزینه کم استفاده شود در جلب و جذب مشتری نقش پر رنگی خواهد داشت. اما مهمترین مکان برای مهمانان هتل خصوصی­ترین جایی است که بتواند آرامش و راحتی را به ارمغان آورد این مکان همان اتاق هتل است اتاقی که بتواند مشتریان را راضی نگه دارد و در آینده وفادار به هتل. اما چگونه می­توان هتلی با اتاق­هایی که محیط راحتی را برای مهمانان فراهم می­کند طراحی نمود؟ در این امر مهم چه نکات و چه شرایطی را در نظر خواهیم گرفت؟ از کدام سیاست­ها بهره می­بریم تا تجهیزاتی با دوام داشته باشیم؟ در این مقاله برای درک بهتر مطلب یاد شده اتاقی را طراحی می­کنیم و سعی می­کنیم همه­ی فاکتورها در طرح اتاق را در جهت رضایت مهمان و جذب مشتری به کار ببریم.

 

ادامه نوشته

خانه داری 1

 

 

"بررسي تأثير بخش خانه­داري در ارتقاي اقتصادي يك هتل پنج ستاره ساحلي"

نویسنده: ندا نقدی

 

مقدمه

در عصري كه ما زندگي مي­كنيم سفر چه به صورت داخلي و چه خارجي و به هر قصدي،  جاي مهمي را در زندگي ملت­ها باز كرده است. گردشگران با هدف و برنامه­ريزي در جستجوي نياز­هاي خود در نقطه مقصد به دنبال افزايش مطلوبيت سفر هستند چرا كه امروزه گردشگري آداب خاص خود را مي­طلبد. "در گذشته زماني كه مسافران قصد سفر مي­كردند تحمل و رنج سفر را پيش­بيني مي­كردند و بعد عازم سفر مي­شدند اما مسافران امروزي بيشتر به قصد تفريح، رفع خستگي و تجديد قوا اقدام به سفر مي­كنند و قبل از سفر از آگاهي­هاي لازم برخوردارند" ( اصغر ‍ژيان دربندي) و مي­دانند كه دست­يابي به مراكز اقامتي و گردشگري از واجبات سفر بوده و آن مراكز مي­توانند وسايل آسايش و راحتي را هر چه بهتر و با كيفيت­تر فراهم آورند. بنابراين هر مسافري نيازمند مكاني براي اسكان موقت در مقصد گردشگري است. يكي از مكان­هاي اقامتي مسافران، هتل مي­باشد. علل و انگيزه­هايي كه يك مسافر را به سمت هتل هدايت مي­كند گوناگون است، "يكي از اين علت­ها اثرات وجودي بخش خانه­داري هتل­ها است كه مي­تواند وسايل دلبستگي و تعلق خاطر ميهمانان را نسبت به هتل فراهم آورد و هم  می­‌تواند از کارهای خانه‌داری آنقدر سطحی و كلي بگذرد که حالت و روحیه­ي انزجار و بیزاری در مشتریان ایجاد كند" (مجله الكترونيكي ويستا)، به همین علت بخش خانه‌داری را یکی از قسمت‌های مهم هتل می‌دانیم كه مي­تواند نقش بسيار تأثيرگذاري براي هتل و مهمانان هتل داشته باشد. حال اين سؤال در ذهن پديدار مي­شود كه آيا بخش خانه­داري مي­تواند سبب ارتقاي اقتصادي هتل شود ؟ اگر پاسخ مثبت است كدام عوامل در اين بخش مي­تواند تأثيرگذار باشد ؟ و مديريت هتل و سرپرست خانه­داري چه برنامه­هايي را براي رسيدن به اين مهم پيش خواهند گرفت ؟ در اين مقاله سعي بر آن است تا به سؤال­هاي فوق پاسخ داده شود و همچنين دريابيم  يك بخش خانه­داري چگونه مي­تواند در حد عالي و خوب عمل كند. براي اين منظور يك هتل فرضي را در نظر مي­گيريم و راهكارها و برنامه­هاي كاربردي را براي آن به كار مي­بريم.

 

ادامه نوشته

کافه تریا

 

Cafeteria

 نویسنده: ندا نقدی

 

 

مقدمه

امروزه خدمات میهمان نوازی يكي از فعالیت­هاي مهم گردشگری محسوب می شود چرا که از یک سو اشتغال و درآمد مستقیم از گردشگری را برای میزبان رقم می زند و در دیگر سو در برآورد نیازها و خواست های گردشگران یکی از عوامل اصلی شکل دادن به یک تجربه خوب گردشگری است. اصولا فعالیت در صنعت هتلداری به دو دسته کلی تقسیم می گردد :

 

ROOM DIVISION

FOOD AND BEVERAGE Department

هر زمان که صحبت از پذیرائی بوسیله غذا و نوشیدنی در میان باشد، با واژه کترینگ Catering  نیز سر و کار خواهیم  داشت. كترينگ  بیانگر صنعت آماده سازی و طبخ  غذا و نوشیدنی در محلی و  سرو آنها در مکان دیگری جهت پذیرائی می باشد.

 

ادامه نوشته

بررسی دیدگاه تطبیقی هتلداران و مشتریان نسبت به اخذ ورودی

 

بررسی دیدگاه تطبیقی هتلداران و مشتریان نسبت به اخذ ورودی

نویسنده: ندا نقدي
 

serenade hn.jpg

 

پژوهش دانشگاهی
مقدمه و بیان مسأله: صنعت هتلداری یکی از زیربناهای اساسی جذب و توسعه توریسم و گردشگری است. این صنعت متشکل از بخش­­­­­­­های مختلفی است که طیف گسترده­ای از سازمان­های ارائه خدمات را پوشش می­دهد. از موضوعات مهمی که در این صنعت به وجود آمده است می­توان به مزایای رقابتی، حرفه­ای بودن و برقرار کردن ارتباطی موفق با مشتریان اشاره کرد. رقابتی شدن این صنعت باعث شده است تا هتلداران متمایل به نو­آوری و روش­های جدید در کسب درآمد شوند. یکی از روش­های ابداعی که امروزه برخی از هتل­ها برای کسب درآمد به کار می­برند دریافت مبلغی به عنوان ورودی است. "در هتل­ها هنگامی که رفت و آمد مشتریان و مهمانان زیاد باشد درآمد و سود بیشتری عاید هتل خواهد شد و رفت و آمد­ها زمانی افزایش می­یابد که مشتریان از خدمات و سرویس­های ارائه شده رضایت داشته باشند. اما رضایت زمانی به وجود می­آید­ که آنچه به مشتریان ارائه شده است ارزش مبلغ دریافت شده را داشته باشد."(ژیان دربندی، 1369، ص 174) تنها در این صورت است که مشتریان به صورت دائمی به هتل مراجعه می­کنند و به نوعی به هتل وفادار می­شوند. امروزه در بازار­های رقابتی آوازه و نیک نامی هتل و به شهرت رسیدن آن بستگی به جلب هر چه بیشتر مشتریان دارد. در این بازار حفظ و نگهداری یک مشتری خیلی سودآورتر از بدست آوردن یک مشتری جدید است. جلب مشتری جدید به صرف هزینه و وقت نیاز دارد. بنابراین هتل­ها باید عوامل تأثیرگذار در حفظ مشتری را بشناسند و رویکرد مناسبی را برای آن لحاظ کنند چرا که وفاداری مشتری دستورالعملی برای سودآوری است واز دست دادن مشتری یک ضرر مهم به حساب می آید. اما آیا دریافت این مبلغ برای ورود مهمانان و مشتریان به هتل صحیح است؟ در این مقاله هدف آن است تا به این شیوه درآمدزایی در هتلو مسائلی که در این راستا به وجود می­آید پرداخته شود و پی ببریمکه آیا این شیوه می­تواند سودآور باشد یا خیر؟

 

این نوشتار هم اکنون در سایت انسان شناسی و فرهنگ می باشد :

http://anthropology.ir/node/14979

 

 

ادامه نوشته

معرفي رشته مديريت هتلداري

 

معرفي رشته مديريت هتلداري

نویسنده: (ندا نقدي)

 

مقدمه

در جامعه امروزي صنعت گردشگري به دليل گستردگي كه به وجود آورده است باعث حضور پر تعداد افراد شاغل در اين صنعت شده است و روز به روز بر ارزش آن مي­افزايد به گونه­اي كه صنعت گردشگري بزرگترين و پر مخاطب­ترين صنعت در دنيا معرفي شده است. افراد شاغل دراين صنعت افرادي هستند با آداب و رسوم، زبان، فرهنگ و رفتارهاي گوناگون كه در اين عرصه فعاليت مي­كنند و همه­ي آنها با يك زبان مشترك يعني زبان گردشگري با يكديگر در ارتباط هستند. امروزه يكي از پايه­هاي اصلي اقتصاد بسياري از كشورها وابسته به صنعت گردشگري است. صنعت گردشگري در آغاز مبتني بر تجربه­ي افراد بود اما رشد سريع اين صنعت باعث شد مباحث گردشگري و رشته­هاي وابسته به آن به جمع رشته­هاي تحصيلي در دانشگاه­ها اضافه گردد و نيرو­هاي متخصصي را در جامعه توريست­پذير پرورش دهد. ايران يكي از 10 كشور نخست در صنعت گردشگري معرفي شده است كه تا كنون نتوانسته است به جايگاه اصلي خود در اين صنعت دست يابد. حال با توسعه­ي علمي گردشگري در دانشگاه­هاي ايران و تحصيل دانشجويان در رشته­هاي مرتبط مي­توان قدم­هاي مثبتي در توسعه­ي صنعت گردشگري برداشت. هتلداري كه يكي از زيربناهاي اساسي جذب و توسعه توريسم و گردشگري است رشته­ي مديريت هتلداري را پديد آورده است و افراد مدير و ماهري را در جهت پيشرفت و توسعه­ي اهداف گردشگري آموزش مي­دهد.

 

ادامه نوشته