پیشنهاد ما

برای مشاهده بر روی عکس موردنظر کلیک کنید

نمادهای نوروز 90 در شهر مشهد و طرقبه - پست ویژه


آشنایی با مکان های دیدنی استان خراسان رضوی



سفر > ایرانگردی  - دکتر علی دنیادیده*:
به جرات می‌توان گفت که برقراری روابط متقابل بین گردشگران و مردمان بومی مناطق گردشگری و تمایل به مبادله فرهنگی بین آنان دلیل اصلی گذران ایام تعطیل برای بیشتر گردشگران است.

شاید بهترین روش برای تحلیل و بررسی دقیق این روابط و عوامل مؤثر بر آن، پیش از هر چیزی تعیین و تشخیص عواملی است که باعث به‌وجود آمدن کدورت‌ها حتی در مواردی خصومت بین طرفین می‌شود.

 ریشه بیشتر مشکلات پیش آمده در روابط متقابل گردشگران و مردمان بومی مناطق گردشگری را می‌توان در رعایت نکردن مواضع فرهنگی مردمان این مناطق از طرف گردشگر و حتی متأسفانه در برخی موارد تحقیر این مواضع دانست.تفاوت‌ها و گاهی اختلاف‌های گریزناپذیر موجود در فرهنگ‌های گردشگران و مردمان بومی مناطق گردشگری را نیز می‌توان در این عامل مؤثر دانست.

 به‌طور کلی می‌توان آگاهی نداشتن و شناخت کافی از فرهنگ مردمان بومی مناطق گردشگری از طرف گردشگران را عامل اصلی این موارد دانست.نوع و نحوه دیدگاه و برخورد گردشگران با مواضع فرهنگی مردمان بومی مناطق گردشگری را می‌توان در چند گروه عمده که در ادامه آمده است طبقه‌بندی کرد:

بی‌توجهی و تمایل: برخی از گردشگران به‌خصوص کسانی که تنها به قصد گذران روزهای تعطیل خود به سیاحت می‌پردازند و هیچ تمایلی به آشنایی با فرهنگ مردمان بومی مناطق گردشگری ندارند و تمایلی هم به برقراری روابط متقابل با آنان بروز نمی‌دهند. همین امر موجب دوری این افراد از مردمان این مناطق می‌شود و بیشتر مواقع باعث به‌وجود آمدن سوءتفاهم شده و مشکلات زیادی را به‌وجود می‌آورد.

برخورد و مشاجره: برخی از گردشگران به‌دلیل نداشتن آگاهی و شناخت کافی از فرهنگ مردمان بومی مناطق گردشگری اعمالی را انجام می‌دهند که با مواضع فرهنگی این مردمان همخوان نیست و در نتیجه باعث بروز برخوردها و مشاجره‌هایی بین آنان می‌شود. این امر در بسیاری از موارد موجب بروز سوءتفاهم می‌شود و اساس بسیاری از مشکلات ممکن در روابط متقابل گردشگران و مردمان بومی مناطق گردشگری را رقم می‌زند.

تعجب و همدردی: در برخی از مواقع گردشگران با مشاهده زندگی پرمشقت و سخت مردمان بومی مناطق گردشگری به‌خصوص وضعیت کودکان در بیشتر این مناطق متعجب شده و با آنان احساس همدردی می‌کنند که بروز این عواطف و احساسات می‌تواند زمینه را برای برقراری روابط خوب متقابل مهیا سازد.

دید از بالا و برخورد تحقیرآمیز: برخی از گردشگران به دلایل واهی فرهنگ جامعه‌ای که به آن تعلق دارند را بسیار برتر و بالاتر از فرهنگ مردمان بومی مناطق گردشگری فرض می‌کنند و با نگرشی تحقیر آمیز به مواضع فرهنگی این مردمان می‌نگرند. این افراد که بیشتر موارد خود را بافرهنگ‌ترین مردمان زمین می‌پندارند، دانسته یا ندانسته موجب رنجش خاطر مردمان بومی مناطق گردشگری می‌شوند.

در کنار این موارد، مواردی چون ساختار اجتماعی فرهنگی جوامع گردشگری، دیدگاه مردمان بومی مناطق گردشگری اساساً به گردشگری و به تبع آن به گردشگران، برخورد نامناسب گردشگران با ساختار اجتماعی فرهنگی جوامع گردشگری، ویژگی‌های اساسی سیاحت‌های گروهی و یا دسته جمعی و... نیز می‌توانند بر روابط متقابل گردشگران و مردمان بومی مناطق گردشگری و مردمان تاثیر‌گذار باشند.

ذکر این مطلب هم خالی از لطف نیست که دیدگاه طبقات متفاوت جوامع گردشگری به این روابط متفاوت است. به‌عنوان مثال امکان برقراری روابط متقابل با گردشگران برای طبقه‌ای از جوامع گردشگری که به زبان و خصوصیت‌های فرهنگی گردشگران آگاهند و کمابیش از شیوه زندگی همسان و یا حتی یکسانی با آنان برخوردارند به‌طور حتم بالاتر از طبقات دیگر این جوامع خواهد بود.

 از همین رو امکان برقراری روابط متقابل برای افرادی از این جوامع که خود در فعالیت‌های گردشگری و یا غیرمستقیم در مؤسسات وابسته به صنعت گردشگری شاغلند نیز بالاتر از بقیه افراد این جوامع خواهد بود. اما در کل می‌توان گفت که اساس روابط متقابل گردشگران و مردمان بومی مناطق گردشگری بر مبنای 4 عامل زیر شکل می‌گیرد:موقت و گذرا بودن این روابط، مقتضیات زمانی و مکانی، برخورداری از تجربیاتی ناهمسان و حتی ناهمگون، بهره‌مند نبودن از اختیار لازم در این زمینه.

بدیهی است که مدت کوتاه تماس گردشگران با مردمان بومی مناطق گردشگری محدودیت‌های اساسی را بر روابط متقابل آنان تحمیل خواهد کرد، به این صورت که در بیشتر موارد به‌خصوص در سیاحت‌های یکی دو روزه رابطه‌ها هنوز شکل نگرفته تمام می‌شوند. تغییر عادت‌های همیشگی برای بیشتر گردشگران در طول 3 روز سیاحت یا اندکی کمتر یا بیشتر غیرممکن است.

 اما همان طور که پیش‌تر هم عنوان شد به‌دلیل دوری مکانی از محل زندگی همیشگی و برخی عوامل دیگر چون ناشناخته بودن در این مکان جدید بیشتر افراد در طول سیاحت خود بر خلاف عادت‌های همیشگی خود رفتار می‌کنند.همچنین باید نقش واسطه‌هایی چون مترجمان، راهنمایان سفرهای گردشگری و... را نیز در این روابط در نظر گرفت که از تاثیر بسزایی در این زمینه برخوردار هستند.

 می‌دانیم که بیشتر این افراد به زبان طرفین این روابط مسلط بوده و از فرهنگ هر دوی آنان نیز به اندازه کافی شناخت و آگاهی دارند. اما با توجه به این‌که این افراد در هر حال برای یک مؤسسه (مؤسسات گردشگری) فعالیت می‌کنند و در اصل هدفشان کسب سود بیشتر است، پیش می‌آید که برای منافع مؤسسه بخشی از فرهنگ طرفین را کتمان می‌کنند و یا حتی در این مورد به دروغگویی نیز می‌پردازند.

 توانایی و تسلط این افراد به زبان گردشگری و آشنایی آنان بافرهنگ این افراد بدیهی است که برای آنان در سرزمین بیگانه (مناطق گردشگری)اطمینان و اعتماد کسب می‌کند .نقش راهنمایان تورها در برقراری روابط متقابل از هر عامل دیگری مهم‌تر است. یک مورد اساسی در این زمینه، توجه به این مطلب که درست در زمانی که گردشگران در ایام سیاحت و گذران تعطیلات خود هستند، مردمان بومی مناطق گردشگری سر‌کارند و به فعالیت می‌پردازند، بنابراین دیدگاه آنان نسبت به برقراری روابط متقابل متفاوت خواهد بود.

نتیجه‌گیری:با توجه به مقاله حاضر بررسی تحقیقات انجام شده در رابطه با اثرات مثبت و منفی گردشگری، برخی از اثرات مثبت روابط متقابل را می‌توان به‌صورت زیر ذکر کرد:بهبود دیدگاه طرفین به هم، مبادله فرهنگی و به تبع آن افزایش آگاهی و شناخت از هم، کاهش پیش‌داوری‌ها و اندیشه‌های کلیشه‌ای نسبت به هم، افزایش روابط دوستانه، افزایش توجه و تمایل به فرهنگ یکدیگر و حتی بزرگداشت آن برای هم، افزایش اعتماد به نفس طرفین خصوصا مردمان بومی مناطق گردشگری و کاهش فشارهای عصبی و روانی در نتیجه برقراری روابط حسنه با هم.

گران‌ترين سوييت های جهان

گران‌ترين سوييت های جهان
ادامه نوشته

تهدید 75 درصد هتل های مشهد به خطر آتش سوزی

خطر آتش‌سوزي 75 درصد هتل‌هاي مشهد را تهديد مي‌کند

ادامه نوشته

تغییر کاربری کاخ های صدام به هتل

کاخ‌هاي صدام، هتل مي‌شوند

ادامه نوشته

نرخ‌گذاري سليقه‌‌اي

نرخ‌گذاري سليقه‌‌اي، نه هتلدار را راضي مي‌کند و نه مشتري

ادامه نوشته

افزايش نرخ و تاثیر آن بر هتلداري

افزايش نرخ و تاثیر آن بر هتلداري

ادامه نوشته

بي بندوباري در لمکده يکي از هتل هاي بزرگ مشهد

گزارش عینی خراسان از

بي بندوباري در لمکده يکي از هتل هاي بزرگ مشهد

منبع: روزنامه خراسان

ادامه نوشته

خودکشي در یک مهمانپذیر

خودکشي در یک مهمانپذیر
خراسان - مورخ سه‌شنبه 1390/03/31 شماره انتشار 17864

سجادپور- جوان ۲۵ ساله اي که به مشهد مسافرت کرده و اتاقي را در يک مهمانپذير اجاره کرده بود بابريدن رگ دستش خودکشي کرد.به گزارش خراسان، ساعت ۶ بعدازظهر روز يکشنبه، قاضي ويژه قتل عمد از طريق ماموران کلانتري شهيد آستانه پرست در جريان مرگ مشکوک جواني داخل يک مهمانپذير واقع در خيابان نوغان قرار گرفت و براي بررسي موضوع به محل اعلام شده عزيمت کرد. بررسي هاي قضايي بيانگر آن بود که جوان ۲۵ ساله در تاريخ 90.3.27 اتاقي را اجاره کرده است اما هيچ گونه مدارک شناسايي همراه وي نبود و تنها عنوان او با نام «محسن ب» در دفتر مهمانپذير ثبت شده بود. ادامه تحقيقات نشان داد که اين جوان با استفاده از تيغ رگ دستش را بريده که به دليل خونريزي شديد جان خود را از دست داده است. به دستور قاضي صفائيان، جسد اين جوان به پزشکي قانوني حمل شد.

هدیه به شما دوستداران هتلی؛ تقویم تیر ماه سال ۱۳۹۰

هدیه مدرسه ی هتلداری به شما دوستداران هتلی

تقویم تیر ماه سال ۱۳۹۰

برای مشاهده بر روی سایز مورد نظر کلیک کنید.

سایز ۷۶۸×۱۰۲۴

سایز ۶۰۰×۸۰۰

هتل‌هاي مرزي در مرز ورشكستگي

هتل‌هاي مرزي در مرز ورشكستگي
ادامه نوشته

لاندری(6)

لاندري  خشك شويي هتل

آقای عزیزالله باتقوا سرابی

ادامه نوشته

برج العرب برنده جایزه اسکار سفر

برج العرب دبي به عنوان بهترين هتل خاورميانه برنده جايزه اسکار سفر شد

برج عرب دبي که هتلي به شکل بادبان يک قايق در سواحل بکر خليج فارس است به عنوان بهترين هتل در خاورميانه برنده جايزه جهاني اسکار سفر شد.

خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گردشگري ـ برج عرب دبي که هتلي به شکل بادبان يک قايق در سواحل بکر خليج فارس است به عنوان بهترين هتل در خاورميانه برنده جايزه جهاني اسکار سفر شد.

اين هتل هفت ستاره که نمونه کاملي از يک هتل مجلل با ديوارهايي که با برگ هاي طلا تزيين شده و 202 سوييت همراه با کارکنان و خدمه وهمچنين برخورداري از يک رستوران زير دريا و ناوگان اتومبيل هاي رولز رويس که آماده جابجايي مهمانان در شهر هستند، به دليل همين ويژگي ها برنده جايزه جهاني سفر درسال 2011شده که با لقب اسکار صنايع مسافرتي نيز شهرت دارد.

 پس از برج العرب هشت برندگان ديگري که از  منطقه خاورميانه دراين فهرست قرار گرفته اند، عمدتا از کشور امارات و دبي ويکي نيز از کشور عربستان سعودي است.

درجه بندی 42 هتل

كميسيون درجه بندي 42هتل درشهر مشهد برگزار شد

به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي وگردشگري خراسان رضوي مجتبي رجايي سرپرست اين اداره كل گفت:سومين جلسه كميسيون درجه بندي هتل هاي مشهدبراي بررسي 42هتل باحضور نمايندگان اداره كل استاندارد،اتحاديه هتلداران واين اداره كل برگزار گرديد.

وي افزود: فرآيند ارزيابي وتطبيق استاندارد سازي هتل هاي مزبور توسط 3شركت عامل تطبيق استان طي سال گذشته انجام گرفته بود كه پس از بازديد كارشناسان مربوطه به استنادماده110آيين نامه نظارت برتاسيسات گردشگري پرونده آنان جهت طرح در كميسيون درجه بندي ارجاع گرديد.
رجايي ادامه داد:ازتعداد 42پرونده بررسي شده در اين كميسيون درجه 36هتل تاييد گرديد2هتل ارتقاءو4هتل نيز درجه آنان تنزل داده شد.
وي خاطر نشان ساخت:در حال حاضر پرونده 40هتل ديگرپس از آماده شدن مراحل ابتدايي دركميسيون درجه بندي مطرح خواهند شد.

سوال و راهنمای تصحیح زبان فارسی هماهنگ کشوری سال تحصیلی 1390-1391

سوال و راهنماي تصحيح امتحان هماهنگ كشوري  سال دوم متوسطه (روزانه)

درنوبت دوم (خرداد ماه) سال‌تحصيلي 1390-1389

برای دریافت بر روی آن كليك و دریافت نمایید.


برای دریافت بر روی آن كليك و دریافت نمایید .

شنبه 1390/03/07

زبان فارسی 2

هتلداري يا بساز و بفروشي؟

هتلداري يا بساز و بفروشي؟

با اينكه هتلداري توانمندي تبديل شدن به يك صنعت سودآور را دارد، اما عدم اجراي ضوابط در اين حوزه، سستي برخي حلقه‌هاي وابسته به صنعت گردشگري، مشكلات مديريتي و عدم احساس نياز به اطلاعات روز دنيا، سبب از بين رفتن توجيه اقتصادي هتلداري و نارضايتي هتلداران شده است. مدير اجرايي اتحاديه هتلداران تهران به واکاوي اين مشکلات پرداخته است.

ادامه نوشته